Update RCG Heren 3

Door blessures, corona, andere verplichtingen en prioriteiten van spelers is het de afgelopen periode gebleken dat we als club onvoldoende spelers beschikbaar hebben om elk weekend de vier herenteams te vullen. Nu was de verwachting en hoop dat dit met het (grotendeelse) einde van de corona maatregelen en het mooie weer in het verschiet weer zou aantrekken, maar helaas bleek dit niet het geval. In samenspraak met de senioren heren-trainers hebben wij weloverwogen gekozen om het derde team terug te trekken uit de competitie, met de volgende redenen: bij het terugtrekken van het eerste team (ereklasse) zou deze volgens de nieuwe regels in het Voorschrift Wedstrijdwezen (VWW) twee klassen degraderen, dit achten wij niet wenselijk voor het rugbyniveau in onze club en regio. Ons tweede team willen we met het oog op de toekomst van de club in de tweede klasse houden, om aansluiting bij het eerste team te behouden en omdat dit een ideale klasse is om jeugdspelers die vanuit de Colts doorkomen naar de senioren kennis te laten maken met seniorenrugby. Het vierde team terugtrekken zou het probleem niet oplossen, aangezien de problemen met aantallen voornamelijk zitten in het tweede en derde team. Bovenstaande in ogenschouw nemende hebben wij ervoor gekozen om het derde team terug te trekken.

Dit is natuurlijk ontzettend jammerlijk nieuws, helemaal voor de spelers (en trainer) van team drie die wel gecommitteerd zijn. Gelukkig kunnen zij hun rugby-energie alsnog kwijt in de andere teams.

Tegelijkertijd willen we als bestuur onze intentie uitspreken om volgend seizoen wel weer het derde team in te schrijven voor de competitie. Gezien het aantal (heren) senior-leden dat we hebben (circa 175) maakt het dat we in theorie voldoende spelers hebben om vier heren teams te vullen. De keuze voor terugtrekking komt ook niet voort uit een daling van het aantal leden, maar uit het feit dat er niet voldoende spelers inzetbaar blijken te zijn voor de wedstrijden. We hopen dat dit voor aanvang van volgend seizoen recht getrokken is.

Om verbinding binnen de club te houden, hebben we (trainers en bestuur), besloten om het tweede op vrijdag te laten trainen. Op deze manier blijft het (oud) derde een gezamenlijk moment houden en zorgen we ervoor dat er ook verbinding blijft met het vierde. Op dinsdag zal het tweede (gedeeltelijk) met het eerste trainen. Donderdag traint het eerste alleen. Op vrijdag zal het tweede (gedeeltelijk) met vier trainen.

Met goede moed gaan we de rest van het seizoen tegemoet. Volgend seizoen 22-23 zal weer een nieuwe start zijn waarin hopelijk iedereen weer in de gelegenheid is om op onze mooie club te kunnen genieten van het rugbyen en de gezelligheid.

Met ovale groet,
Het Bestuur