Historie

Het ontstaan van de Rugby Club Groningen (RCG) is niet vast te pinnen op één datum. Meerdere groepen hielden zich al bezig met rugby in Groningen. Wat wel vaststaat, is dat in 1967 de heer Koos Kuiper de voornaamste groepen, burgers en studenten, wist samen te voegen tot één club. De geboorte van de RCG was daarmee een feit.

In de vroege jaren blijkt dat rugby de Groningers wel ligt. Er wordt goed gespeeld waardoor RCG in 1972 promoveert naar de ereklasse. Echter, niet alles loopt op rolletjes. Door het wegvallen van subsidiëring moet de club zich in 1974 aansluiten bij voetbalvereniging Be Quick 1887. De groei zet zich onverminderd door, de interesse is groot en niet alleen bij heren. En dus zien de ‘Lady Bears’ in 1979 het levenslicht als damesrugbyteam. Bij Be Quick horen heeft voordelen, maar in 1984 blijken de cultuurverschillen te groot en besluit de RCG, of Be Quick, dat het weer tijd is om op eigen benen te gaan staan. Niet veel later, in 1986, vinden ook de studenten dat ze beter af zijn zonder burgers en richten de GSRC op.

Het stopt de groei niet. In april 1995 wordt de jeugdafdeling van de RCG opgericht. Waar eerst nog enkele kinderen de weg naar het rugbyveld weten te vinden, is 25 jaar later sprake van teams in elke leeftijdscategorie en een groei die vertrouwen geeft in de toekomst. Het moment is bijna gekomen dat de club meer jeugdleden dan seniorenleden heeft. Een droom die uitkomt, want vanzelfsprekend heeft de jeugd ook bij Rugby Club Groningen de toekomst!

Bij de senioren groeit de populariteit ook nog steeds. Eén groeiend damesteam dat wil promoveren en een social rugby team (de Pro-Beren) zorgen ervoor dat dames met verschillende ambities aan hun trekken komen bij RCG. Voor de heren zijn er vier volledige herenteams. Het eerste team speelt in de Ereklasse – het hoogste niveau van Nederland. Het 2e team strijdt in de tweede klasse om de aansluiting te behouden. Team drie komt uit in de derde klasse en team 4 staat z’n mannetje in de vierde klasse. Zo biedt Rugby Club Groningen rugby aan iedereen.

Naast competitierugby biedt Rugby Club Groningen rugby aan jongeren met afstand tot de arbeidsmarkt in de vorm van de Harde Leerschool, een reïntegratie-project dat jongeren door middel van rugby klaarstoomt voor werk of opleiding. En er liggen plannen om te starten met ‘walking rugby’, een rustige rugbyvariant bedoeld voor diegene die vanwege leeftijd of andere redenen wat minder ter been is. Tevens zitten de drie keer per jaar gehouden introductiecursussen vol, want ook in Groningen wint rugby aan populariteit.

In 2018 is er een rugbykunstgrasveld voor het Koos Kuiper Kasteel gelegd, gefinancierd door de gemeente Groningen. Meer ruimte om te trainen en om te groeien want uitgegroeid is Rugby Club Groningen nog lang niet.